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'태조어진 봉안 의례' 재현
전주시… 노송광장~풍남문~경기전 구간
김가영 기자
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기사입력: 2024/10/19 [16:31]
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▲ 경기전(慶基殿)에 봉안된 태조어진(국보 제317호)을 모사하기 위해 서울로 모셔갔다가 다시 전주로 모셔 오는 '봉안 의례'가 19일 조선왕조의 본향인 전주에서 재현되고 있다. / 사진제공 = 전주시청  © 김가영 기자

  

▲ 조선왕조의 본향이자 태조어진 진본이 모셔진 전주에서만 볼 수 있는 전통문화 콘텐츠인 봉안 행렬은 어진을 호위하는 전라감사(전주시장 = 우범기)가 선두에 서서 이끌고 ▲ 전사대 ▲ 신연(神輦) ▲ 사관 ▲ 도제조 ▲ 중사 등이 뒤를 따르고 있다. / 사진제공 = 전주시청  © 김가영 기자




 

경기전(慶基殿)에 봉안된 태조어진(국보 제317)을 모사하기 위해 서울로 모셔갔다가 다시 전주로 모셔 오는 '봉안 의례'19일 조선왕조의 본향인 전주에서 재현됐다.

 

전주시가 19일 시청 앞 노송광장에서 충경로사거리와 풍남문사거리를 지나 경기전 구간까지 진행한 태조어진 봉안행렬에 시민과 관광객의 뜨거운 관심과 참여 속에 마무리됐다.

 

재현 행사는 시청 앞 노송광장을 주정소(晝停所 = 왕의 행렬 중 잠시 멈춰 쉬는 곳)로 정했고 행렬의 출발을 시작하는 진발의식(進發儀式 = 주정소에 머물렀다가 다시 출발을 알리는 의식)을 시작으로 봉안 장소인 경기전으로 행렬이 이어졌다.

 

주정소로 정한 전주시청 앞에서 행렬의 출발을 알리는 진발의식(출발을 알리는 의식)으로 시작됐으며 봉안 행렬은 어진을 호위하는 전라감사(전주시장)가 선두에 서서 이끌고 전사대 신연(神輦) 사관 도제조 중사 등이 뒤를 따랐다.

 

충경로사거리에서 약 10분간 시민과 관광객들이 행렬단 일행과 기념사진을 촬영할 있는 포토타임도 마련됐다.

 

봉안 행렬이 전주한옥마을 경기전 정문에 도착한 뒤 신연(神輦)에 모셔진 어진궤를 신여(神輿)로 옮기고 의장들이 도열한 가운데 경기전 외신문까지 행렬했다.

 

이후, 신여에서 어진궤를 꺼내 경기전 정전에 다시 모셔지면 경기전제례보존회 주관으로 태조어진 봉안을 알리는 고유례(告由禮 = 태조어진 봉안을 잘 마쳤음을 알리는 제례)를 끝으로 마무리됐다.

 

이날 시민과 관광객은 거리를 지나는 '2024 조선왕조 태조어진 봉안 의례' 행렬에 환호하며 조선왕조 의례 문화를 즐겼으며 ()전통문화마을 유튜브를 통해 생중계됐고 다시보기를 통해 감상할 수 있다.

 

한편, 태조어진 봉안 행렬과 의례는 1688(숙종 14)의 봉안 의례를 문헌 등 고증을 거쳐 재현한 것으로 조선왕조의 본향이자 태조어진 진본이 모셔진 전주에서만 볼 수 있는 전통문화 콘텐츠다.

 

조선을 건국한 태조 이성계의 어진은 총 26점이 제작됐지만, 1872년 낡고 해진 진본 어진은 물에 씻어 경기전 뒤편에 묻고 8인의 화가가 새로 모사해 전주 경기전 어진박물관에 보관한 '어진'이 현존하는 유일본이다.

 

아래는 위 기사를 구글 번역이 번역한 영문 기사의 '전문' 입니다.

구글 번역은 이해도를 높이기 위해 노력하고 있으며 영문 번역에 오류가 있음을 전제로 합니다.

Below is the 'full text' of the English article translated by Google Translate.

Google Translate is working hard to improve understanding, and assumes that there are errors in the English translation.

 

Reenactment of the 'Enshrinement Ceremony of King Taejo's Portrait'

Jeonju cityNosong Square ~ Pungnammun ~ Gyeonggijeon section

 

Reporter Kim Ga-young

 

The 'enshrinement ceremony' of taking the portrait of King Taejo (National Treasure No. 317) enshrined in Gyeonggijeon to Seoul and then returning it to Jeonju was reenacted on the 19th in Jeonju, the hometown of the Joseon Dynasty.

 

On the 19th, Jeonju City held a procession to enshrine the King Taejo's portrait from Nosong Square in front of City Hall, through Chunggyeong-ro Intersection and Pungnammun Intersection to the Gyeonggijeon section, and it ended with great interest and participation from citizens and tourists.

 

For the reenactment event, the old pine square in front of City Hall was selected as the main stop (a place where the king stops for a moment during the king's procession) and the Jinbal ceremony (a ceremony to announce the start of the procession after stopping at the main stop) was held. To begin with, the procession continued to Gyeonggijeon, the enshrinement site.

 

It began with a ceremony to announce the departure of the procession in front of Jeonju City Hall, which was designated as the main residence. The enshrinement procession was led by the Jeolla governor (Mayor of Jeonju), who escorts the royal portrait, and was led by warriors deity Yeon officers. Dojo, Sergeant, etc. followed.

 

There was also a photo opportunity for citizens and tourists to take commemorative photos with the parade group for about 10 minutes at the Chunggyeong-ro intersection.

 

After the enshrinement procession arrived at the main gate of Gyeonggijeon in Jeonju Hanok Village, the royal ark enshrined in Shinyeon was moved to Sinyeo and paraded to Gyeonggijeon Foreign Newspaper with the chairpersons lined up.

 

Afterwards, the royal ark was taken out of the shrine and placed back in the Gyeonggijeon Jeongjeon, and it ended with a special ceremony to announce the enshrining of the King Taejo's portrait, hosted by the Gyeonggi Jeon Ritual Preservation Society.

 

On this day, citizens and tourists cheered the '2024 Joseon Dynasty King Taejo Portrait Enshrinement Ceremony' procession passing through the streets and enjoyed the Joseon Dynasty ritual culture. It was broadcast live on the Traditional Culture Village's YouTube and can be enjoyed through replay.

 

Meanwhile, the procession and ritual for enshrining the portrait of King Taejo is a traditional cultural content that can only be seen in Jeonju, the home of the Joseon Dynasty and where the original portrait of King Taejo is enshrined, reproducing the enshrining ceremony of 1688 (the 14th year of King Sukjong's reign) through historical research.

 

A total of 26 portraits of King Taejo, Yi Seong-gye, who founded the Joseon Dynasty, were produced, but in 1872, the old and worn-out portrait was washed in water and buried behind Gyeonggijeon, and a new portrait was copied by eight artists and stored at the Gyeonggijeon Portrait Museum in Jeonju. It is the only copy that does this.

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