▲ 천상의 선율에 맞춰 오색 한복에 고운 자태를 뽐낸 장태연의 춤, 동고동락(同苦同樂) 두 번째 공연이 전북 전주 한국전통문화전당 무대에 올랐다. (춤꾼 장태연이 태평무 춤사위를 선보이고 있다) / 사진제공 = 장학수씨 © 이용찬 기자 |
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▲ 김선화씨의 시(詩)와 성수현씨의 낭송이 이어지는 동안 춤꾼과 함께하는 모든 관객의 꿈이 연주자 한 결의 색소폰 연주와 정민지ㆍ이수지씨의 몸짓을 통해 관객들이 잠시 자신의 꿈으로 이어지게 하는 감미로운 동반 여행으로 꾸며진 4장 춤꾼 장태연의 '꿈'이 무엇인지를 춤사위로 풀어낸 '꿈' 무대. © 이용찬 기자 |
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▲ 춤꾼 장태연이 태평무 전수자로 활동하며 각고의 시간 끝에 2021년 이수자가 되고 난 뒤 첫 공연을 꾸밀 당시 윤효순씨의 시(詩) '존재의 이유'를 태평성대(太平聖代) 의미처럼 첫 부분이 수제천 반주로 이어지는 동안 이금섭 감독이 '태평 세상'을 낭송하고 장태연과 제자들이 춤사위로 수놓는 무대로 갈무리된 5장 '태평 세상' 한 장면. © 이용찬 기자 |
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천상의 선율에 맞춰 오색 한복에 고운 자태를 뽐낸 장태연의 춤, 동고동락(同苦同樂) 두 번째 공연이 지난 18일 전북 전주 한국전통문화전당 무대에 올랐다.
'시와 춤짓다'라는 주제로 마련된 이번 공연은 (사)수제천연주단 이금섭 예술감독의 해설과 춤꾼 장태연의 주제별 춤 '▲ 매향(梅香)과 쪽빛모연(慕戀) ▲ 애달픈 모정(母情)과 꿈 ▲ 태평 세상'을 그리는 무대로 꾸며졌다.
특히 춤꾼 장태연이 지난 2014년에 꾸몄던 개인 공연 '동고동락(同苦同樂)'첫 번째 무대 '동행'에서는 다른 장르의 무용가들과 관객들의 흥미와 이해를 돕기 위한 안무로 공연을 풀었다면 이번 무대는 어렵고 낯설게만 느껴지던 우리의 전통춤을 좀 더 쉽게 다가가기 쉬운 몸짓으로 표현해 관객들의 공감을 이끌어냈다.
부드럽지만 낯설지 않은 몸짓ㆍ화려하지만 소박하게 느껴진 춤사위는 지난 2015년 대전에서 개최된 '한밭국악제'명무부에서 대통령상을 거머쥘 정도로 자연스럽게 스며들어 관객들의 가슴을 뛰게 하는 묘한 마력을 품어냈다.
춤꾼 장 교수가 8년여 만에 무대에 오른 동고동락Ⅱ '시와 춤짓다'에서 선보인 춤사위의 첫 장은 '매향'이다.
이 춤은 '일생을 춥게 살아도 향기를 팔지 않는다'는 매화(梅一生寒 不買香)처럼 꿋꿋하게 외길을 걸었던 춤꾼 장태연의 심경을 이금섭 감독이 작시로 낭독하고 춤꾼 장태연이 몸짓으로 선보여 황홀경에 빠트렸다.
그립고 사모하는 마음(慕戀)을 몸짓으로 표현한 2장 '쪽빛모연'은 전북무형문화재 제47호 호남산조춤 이수자인 장태연의 군산대 평생교육원 제자들이 그동안 갈고 닦은 춤사위를 펼친 무대로 장식했다.
김선화씨의 시(詩)를 성수현씨 낭송에 선율을 얹어 옛 중년 여인들이 꾸미는 무대로 선보여 시선을 사로잡았다.
3장 '애달픈 모정(母情)'은 현재의 춤꾼 장태연을 있게 했던 작고한 모친을 위한 무대로 꾸며졌다.
장태연의 복심(腹心)속에 숨은 뜻이 최연실씨의 낭송으로 흘러나오는 동안 살풀이 춤사위로 풀어내 해원과 상생이 어우러지는 뜨거운 무대를 연출했다.
4장 춤꾼 장태연의 '꿈'이 무엇인지를 춤사위로 풀어낸 '꿈'무대는 김선화씨의 시와 성수현씨의 낭송이 이어지는 동안 춤꾼과 함께하는 모든 관객의 꿈이 연주자 한 결의 색소폰 연주와 정민지ㆍ이수지의 몸짓은 관객들도 잠시 자신의 꿈으로 이어지게 하는 감미로운 동반 여행으로 꾸며졌다.
5장 '태평 세상'은 춤꾼 장태연이 태평무 전수자로 활동하며 각고의 시간 끝에 2021년 이수자가 되고 난 뒤 태평무로 첫 공연을 꾸밀 당시 윤효순의 시 '존재의 이유'를 태평성대(太平聖代) 의미처럼 첫 부분이 수제천 반주로 이어지는 동안 이금섭 감독이 '태평 세상'을 낭송하고 장태연과 제자들이 춤사위로 수놓는 무대로 갈무리됐다.
한편, 장태연과 제자들이 꾸민 이번 동고동락(同苦同樂) 두 번째 무대는 여운은 예술의 본질이 본디 그 순수함에 있고 그것은 어떤 인위적인 것보다 가장 예술적 가치를 더한다는 점에서 자연과의 일체ㆍ자연으로의 회귀를 꿈꾸는 예술인들의 미적 가치를 다시금 감흥 할 수 있는 춤사위로 채워졌다.
☞ 춤꾼 장태연은 정읍 출신으로 원광대 무용과를 졸업했다.
▲ 국가무형문화제 제 92호 태평무 이수자 ▲ 전북무형문화제 제47호 산조춤 이수자 ▲ 대전시립 무용단 입단 ▲ 군산대학교 한국무용 전담교수 ▲ 장태연 무용학원 설립 = 장태연 & 우리춤사랑예술단 대표 ▲ 춤 원광 motive 창단 ▲ (사)수제천 무용 감독 ▲ 원광대 동서보완 의학대학원 예술치료학과.
수상경력은 다음과 같다 ▲ 제3회 군산전국국악경연대회 무용부분 우수상(2008년) ▲ 2008 제9회 법성포 명인부 무용부분 최우수상(2008년) ▲ 여수진남 전국 국악경연대회 명무부 우수상(2013년) ▲ 제15회 전남 장흥전통 가ㆍ무ㆍ악 전국제전 무용부분 최우수상(2013년) ▲ 법성포단오제 제14회 숲쟁이 국악경연 무용부분 명인부 장원(2013년) ▲ 2013 제12회 새만금 전국 판소리 무용경연대회 문화체육관광부장관상(2013년) ▲ 2015 한밭전국국악대전 명무부 부문 대통령상(2015년) 등.
☞ 아래는 위 기사를 구글 번역이 번역한 영문 기사의 '전문' 입니다.
구글 번역은 이해도를 높이기 위해 노력하고 있으며 영문 번역에 오류가 있음을 전제로 합니다.
【Below is the 'full text' of the English article translated by Google Translate.
Google Translate is working hard to improve understanding, and assumes that there are errors in the English translation.】
Jang Tae-yeon's dance, communion… 'Dance with poetry'
Soft but not unfamiliar gesturesㆍcolorful but simple dance moves
Reporter Yong-chan Lee
The second stage of Jang Tae-yeon's dance, Donggodongrak(同苦同樂), which showed off her beautiful figure in a five-color hanbok to the heavenly melody, took place on the stage of the Korean Traditional Culture Center in Jeonju, Jeollabuk-do, on the 18th.
This performance, which was prepared under the theme of 'Dancing with Poetry,' was performed by Artistic Director Lee Geum-seop of the Handmade Natural Ensemble, with commentary by the dancer Tae-yeon Jang and thematic dances '▲ Maehyang (梅香) and Indigo Flower(慕戀) ▲ A sad mother(母情) It was decorated with a stage that depicts a dream ▲ a peaceful world.
In particular, in the first stage 'Together', the first stage of 'Donggo Dong-rak', a personal performance performed by dancer Jang Tae-yeon in 2014, if the performance was performed with a choreography to help the interest and understanding of dancers and audiences of other genres, this The stage drew the sympathy of the audience by expressing our traditional dance, which seemed difficult and unfamiliar, with easy-to-approach gestures.
The gentle yet unfamiliar gestures and the glamorous yet simple dance moves naturally permeated to the extent of winning the Presidential Award at the 'Hanbat Traditional Music Festival' held in Daejeon in 2015, and created a mysterious magic that made the hearts of the audience jump.
The first chapter of the dance moves presented in 'Dancing with Poetry' is 'Maehyang', which was performed by Prof. Jang, a dancer, on stage for the first time in 8 years.
In this dance, director Lee Geum-seop read a poem about the feelings of dancer Jang Tae-yeon, who walked on a single path like the plum blossom(梅一生寒不買香), which says, 'Even if it is cold, it does not sell its fragrance. it went
Chapter 2, 'Indigo Moyeon', which expresses longing and longing with gestures, was decorated as a stage where the students of the Gunsan University Lifelong Education Center of Jang Tae-yeon, who was a graduate of Jeonbuk Intangible Cultural Heritage No. 47 Honam Sanjo Dance, performed their dance moves.
Kim Seon-hwa's poetry was presented on a stage decorated by old middle-aged women by adding melody to the recitation of Seong Su-hyun's, and captivated the audience.
Chapter 3, 'Sorrowful Mother(母情)', was decorated as a stage for the deceased mother, who made the current dancer Jang Tae-yeon.
While the hidden meaning in Jang Tae-yeon's heart is flowing through Choi Yeon-sil's reciting, she unraveled it with a dance move, creating a hot stage where Haewon and coexistence harmonize.
Chapter 4 The 'dream' stage, where the dancer Taeyeon Jang's 'dream' is unraveled through dance moves, is the dream of all the audience with the dancers while the poems of Kim Seon-hwa and Seong Su-hyeon are recited. The gesture is decorated with a sweet accompaniment journey that also leads the audience to their dreams for a while.
Chapter 5, 'The World of Peace', is a poem by Hyo-soon Yoon, 'The Reason for Existence', which is the meaning of Taepyeong's dynasty at the time when dancer Jang Tae-yeon worked as a Taepyeongmu instructor and performed her first performance with Taepyeongmu after becoming a trainee in 2021. While the first part continued with handicraft accompaniment, director Lee Geum-seop recited 'The Peaceful World' and the stage was captured by Jang Tae-yeon and his disciples embroidered with dance moves.
On the other hand, in the second stage of this communion, joy and sorrow(同苦同樂) staged by Jang Tae-yeon and his disciples, the essence of art is its purity and it adds the most artistic value to anything artificial. It is filled with dance moves that can re-inspire the aesthetic value of artists who dream of returning to.
☞ Dancer Jang Tae-yeon is from Jeongeup and graduated from Wonkwang University's dance department.
▲ National Intangible Cultural Festival No. 92 Taepyeongmu graduate ▲ Jeonbuk Intangible Cultural Festival No. 47 Sanjo Dance graduate ▲ Joined Daejeon Municipal Dance Company ▲ Kunsan University Korean Dance Professor ▲ Jang Tae-yeon Dance Academy established = Jang Tae-yeon & Representative of Woori Dance Arts Troupe ▲ Dance Wonkwang motive founded ▲ (Company) Sujecheon Dance Director ▲ Department of Art Therapy, Dongseo Complementary School of Medicine, Wonkwang University.
The awards are as follows ▲ 3rd Gunsan National Traditional Music Contest Dance Division Excellence Award(2008) ▲ 2008 9th Beopseongpo Master Dance Division Excellence Award(2008) ▲ Yeosu Jinnam National Traditional Music Contest Myeongmu Department Excellence Award(2013) ▲ The 15th Jeollanam-do Jangheung Traditional Song, Dance, and Music National Festival Dance Division Grand Prize(2013) ▲ Beopseongpo Dano Festival 14th Forest Dancing Traditional Music Contest Dance Division Master Jangwon(2013) ▲ 2013 The 12th Saemangeum National Pansori Dance Contest Minister of Culture, Sports and Tourism Award(2013) ▲ 2015 Hanbat National Gugak Festival Presidential Award(2015), etc.