▲ 백제가요 '정읍사'가 궁중음악으로 전해진 이후, 악ㆍ가ㆍ무 일체의 '정읍'으로 완성된 후 아악(雅樂)의 백미 '수제천(壽齊天)'으로 거듭났던 배경을 재연한 '2024 수제천 송년 음악회' 하모니가 정읍사예술회관에서 성료됐다. / 사진 = 이용찬 기자 © 이용찬 기자
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▲ 이금섭 예술감독의 '나~니, 나니노~' 구음(口音) 속에 긴 팔에 북채를 숨긴 무희들이 느릿느릿 무대에 등장해 북 주변을 돌며 춤을 추고 있다. / 사진 = 이용찬 기자 © 이용찬 기자
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왁자지껄하던 실내가 어둠과 함께 다가온 징 소리와 함께 고요함으로 물들었고 검은 실루엣에 가려 있던 무대 장막이 위로 올라갔다.
천둥소리와 같은 대북 소리가 들리는 듯, 피리와 대금ㆍ소금 선율이 어우러지는 듯하더니 이금섭 예술감독의 "나~니, 나니노 ~" 구음(口音) 속에 긴 팔에 북채를 숨긴 무희들이 느릿느릿 무대에 등장해 북 주변을 돌며 춤을 추었다.
마치 백제가요 '정읍사'가 궁중음악으로 전해진 이후, 악ㆍ가ㆍ무 일체의 '정읍'으로 완성된 후 아악(雅樂)의 백미 '수제천(壽齊天)'으로 거듭났던 배경을 재연했다.
무대 역시 집박(執拍)으로 등장한 이금섭 감독이 구음과 함께 연주단의 음악이 시작되자 그 선율에 맞춰 장태연ㆍ이현숙ㆍ진일례ㆍ박주현 등의 '무고정재(舞鼓呈才)' 복원 팀이 악ㆍ가ㆍ무 일체로 어우러지는 무대를 연출했다.
이어, 차분한 분위기에서 시작된 두 번째 무대는 25현 가야금 4중주 무대로, 25현 가야금 명인 김계옥 선생의 주도로 정온유ㆍ정꽃님ㆍ이의정 등 3명의 제자가 김계옥 선생의 주선율에 따라 현란한 기교로 전통음악의 섬세하고 미분음 적인 특성을 잘 살리면서도 빠르고 다양한 기교로 '초소의 봄'을 연주했고 25현 가야금의 풍부한 음색과 기교로 '아랑의 꿈' 연주를 이어가자 점차 분위기가 뜨겁게 달아올랐다.
세 번째 무대는 이금섭 예술감독이 앞서 작곡한 관현악 '아리랑 산책'을 편곡한 '아리랑 산책 달하'가 이금섭 감독의 지휘로 힘차게 연주되며 분위기는 최고조에 달했다.
그렇게 세 번째 무대가 최고조에 이르자 정읍이 낳은 최고의 판소리 명창인 정상희 명창이 무대에 올랐다.
사회자 형민석은 '정읍의 보배며 실물 또한 훨씬 아름다우십니다. 맞지요?'를 외치며 큰 박수로 환영해 달라고 요청했고, 객석 또한 이 같은 질문에 마치 화답이라도 하듯 큰 함성과 함께 요란한 박수갈채로 정상희 명창의 등장을 환영했다.
수제천 보존회의 반주악에 맞춰 정상희 명창이 무대에서 뿜어낸 소리는 '범피중류'에 이어 '춘향가ㆍ쑥대머리' 대목이었다.
정상희 명창은 간드러지듯 긴소리로 토해내듯 "쑥 ~ 대~ 머리 귀신형용…"소리로 네 번째 무대를 환호의 도가니로 이끌었다.
마지막 다섯 번째 무대는 정읍에 기반을 두고 활동하고 있는 50대 이상의 남녀 혼성 '정읍 에버그린 콰이어' 합창단(단장 오남식ㆍ대표 윤경자)과 수제천 보존회가 콜라보 형태로 진행한 김민기 작사ㆍ작곡 '상록수'와 채정은 작사ㆍ한태수 작곡의 '아름다운 나라'가 보존회 반주악에 맞춰 하모니를 완성했다.
하지만, 이전 무대와 달리 조금은 어설픈 하모니에 관객들의 반응이 싸늘해졌고 이금섭 감독이 무대에 올라 사과의 말을 전한 뒤 가수 노사연의 '만남'으로 마지막 무대를 마무리했다.
한편, 이날 이금섭 감독은 "2025년 3월, 신춘음악회는 송년 음악회보다 좀 더 다양한 레퍼토리로 다양하고 질 높은 음악회로 준비해 여러분을 다시 만나겠다"고 밝혔다.
☞ 아래는 위 기사를 구글 번역이 번역한 영문 기사의 '전문' 입니다.
구글 번역은 이해도를 높이기 위해 노력하고 있으며 영문 번역에 오류가 있음을 전제로 합니다.
【Below is the 'full text' of the English article translated by Google Translate.
Google Translate is working hard to improve understanding, and assumes that there are errors in the English translation.】
Sujecheon Preservation Society's 'Year-End Concert' completed successfully
review… Master singer Jeong Sang-hee receives applause on the fourth stage!
Reporter Lee Yong-chan
The once noisy room became quiet as the sound of the gong approached with darkness, and the stage curtain, hidden by a black silhouette, went up.
The sound of a drum like the sound of thunder seemed to be heard, and the melody of the flute, daegeum, and salt seemed to be harmonizing, and dancers with drumsticks hidden in their long arms slowly walked on stage amidst the vocal sounds of Artistic Director Lee Geum-seop's "Na~ni, Nanino~". appeared and danced around the drum.
Just as the Baekje song 'Jeongeupsa' was transmitted as court music, it was completed as 'Jeongeup', a music, song, and dance, and was reborn as 'Sujecheon (壽齊天)', the pinnacle of aak(雅樂).
Director Lee Geum-seop, who also appeared on the stage as a house beater, began the music of the performance group with the oral instruments, and the restoration team of 'Mugojeongjae' including Tae-yeon Jang, Hyeon-sook Lee, Il-rye Jin, and Joo-hyeon Park, etc., played music and music to the melody. They created a stage where song and dance harmonized as one.
Next, the second stage, which started in a calm atmosphere, was the stage of the 25-string gayageum quartet. Led by 25-string gayageum master Kim Gye-ok, three students, Jeong On-yu, Jeong Kkotnim, and Lee Ui-jeong, performed traditional music with dazzling technique according to the main melody of Kim Gye-ok. 'Spring of Choso' was played quickly and with a variety of techniques while making good use of the delicate and microtonal characteristics of the 25-string gayageum. As the performance of 'Arang's Dream' continued with tone and technique, the atmosphere gradually heated up.
The third stage was 'Arirang Walk on the Moon', an arrangement of the orchestral piece 'Arirang Walk' previously composed by Artistic Director Geum-seop Lee, and the atmosphere reached its peak with a powerful performance under the direction of Director Lee Geum-seop.
As the third stage reached its climax, Jeongeup's greatest pansori singer, Jeong Sang-hee, came on stage.
Host Hyeong Min-seok said, 'She is the treasure of Jeongeup and is even more beautiful in person. 'Right?' he asked to be welcomed with loud applause. The audience also welcomed the appearance of master singer Jeong Sang-hee with loud cheers and loud applause, as if in response to this question.
The sound that master singer Jeong Sang-hee emanated from the stage to the accompaniment music of the Sujecheon Preservation Society was the part of 'ChunhyanggaㆍSsukbaldmeori' following 'Beompi Jungryu'.
Master singer Jeong Sang-hee led the fourth stage to a crucible of cheers with a long, tickling sound, "Ssuk ~ Dae~ Head ghost type…".
The fifth and final stage was a collaboration between the 'Jeongeup Evergreen Choir', a mixed male and female group in their 50s or older based in Jeongeup(Director Nam-sik Oh, President Kyeong-ja Yoon), and the Sujecheon Preservation Society, with 'Evergreen Tree' written and composed by Min-ki Kim and Jeong-eun Chae. 'Beautiful Country', written by lyrics and composed by Tae-soo Han, completed the harmony to the accompaniment music of the Preservation Society.
However, unlike the previous stage, the audience's reaction was cold due to the slightly awkward harmony, and director Lee Geum-seop went on stage to apologize and ended the final stage with singer Noh Sa-yeon's 'Meeting'.
Meanwhile, on this day, director Lee Geum-seop said, "In March 2025, we will prepare a diverse and high-quality concert with a more diverse repertoire than the year-end concert to meet you again."