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정읍연지아트홀 '新 광대가' 한마당
전국 최초… 동초제 다섯바탕 판소리 예능보유자 한자리
이용찬 기자
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기사입력: 2022/08/16 [10:07]
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▲  동초제 판소리 다섯 바탕의 다섯 명인들이 한 무대로 꾸미는 '新 광대가' 오는 20일 전북 정읍 연지아트홀에서 사상 첫 옴니버스 무대를 마련한다. / 포스터제공 = 정읍 연지아트홀   © 이용찬 기자    

동초제 판소리 다섯 바탕의 다섯 명인들이 한 무대로 꾸미는 '광대가' 오는 20일 전북 정읍 연지아트홀에서 사상 첫 옴니버스 무대를 마련한다.

 

정읍시가 민간보조 사업으로 지원한 이번 공연은 정읍 출신으로 현재 국립민속국악원장으로 활동하고 있는 왕기석 명창의 진행으로 각 보유자들의 장기인 김명신 명창의 흥보가 중 화초장조소녀 명창의 춘향가 중 이별가 성준숙 명창의 적벽가 중 군사설움~새타령 김소영 명창의 수궁가 중 토끼화상~고고천변 송재영 명창의 심청가 중 심봉사 눈뜨는 대목 등이 선보인다.

 

이날 장단에는 국가무형문화재 제5호 판소리 예능보유자 김청만 명고와 그의 제자인 정읍사(시립)국악원 고법반 박상주 교수가 고수로 참여한다.

 

또 김명신 명창의 제자로 2018 임방울 국악제 대통령상2021 남도민요경창대회 대통령상을 수상한 정상희전북무형문화재 심청가 전승교육사인 조희정을 비롯 전북무형문화재 이수자 박현정정호영유희원이 등이 남도민요로 대미를 장식할 예정이다.

 

동초제 판소리는 동초 김연수 명창이 정읍 출신으로 조선 후기 8명창 가운데 하나인 박만순 명창에게 소리를 배운 송만갑유성준정정렬 등으로부터 소리를 배운 후 스승의 소리 중 그 장점만을 골라 자신의 소리로 만들어 자신의 호인 '동초'를 따서 '동초제'라 이름을 붙였다.

 

'동초제'는 사설에 맞는 너름새와 정확한 사설과 발음 및 다양한 부침새가 여러 유파와는 다른 두드러진 특징이다.

 

정노식의 '조선창극사'에 등장하는 동편의 박만순은 고부 수금리에서 생장했고 향년 68세 였다.

 

생전의 박만순은 헌철고종 삼대 간에 있어 일세를 진동한 명창으로 송홍록의 의발을 받은 직계문인이자 동파(東派)의 수령이요, 권삼득송홍록모흥갑염계달고수관신만엽김종운방만춘 등 세상이 말하던 여덟 명창 이후 근대 창극조의 출중한 대가였다.

 

이런 점에서 비추어 볼 때, 동초 김연수가 자신의 판소리를 동초(東超)라 지칭한 것 또한, 어쩌면 새로운 동파(東派)를 의미하는 것이었다 할 수 있다.

 

하지만, 현행 판소리 명창들은 고대 소리꾼의 소리가 과거 신위의 '관극 시'나 장지완의 '광한루 시' '광한루악부'와 같은 소리 굿 평론에 들었을 만큼, 외길 소리길 속에서 완성도 높은 예술로 발전시켜 왔는지의 여부는 늘 미완의 그 자체였다.

 

특히 소리꾼은 소리꾼 자체의 겉모습이 아니라 소리 그 자체가 완성도 높은 예술로 승화될 수 있어야 하기 때문에 이번 공연은 다섯 명인들의 무대가 얼마나 완성도 높은 무대를 꾸며줄 것인지에 따라 그에 관한 판단도 달라질 것으로 전망되고 있는 가운데 완성도 높은 소리 굿에 대한 기대감이 커지고 있다.

 

한편 '동초제'는 판소리는 동초(東超) 김연수(金演洙 = 19071974)가 창제한 판소리 유파로 전북 지역을 매개로 운초(雲超) 오정숙(吳貞淑 = 19352008) 명창이 1997년 결성한 동초제판소리보존회를 통해 전국 17개 광역시 가운데 유일하게 전라북도 무형문화재 제2호 흥보가-김명신춘향가-조소녀적벽가-성준숙수궁가-김소영심청가-송재영 명창 등 다섯 명인이 활동해 왔다.

 

하지만, 그동안 각각 활동 지역이 달랐고 소리의 갈래 또한 흥보가 춘향가 적벽가 등 다섯 바탕으로 달랐던 탓인지 소리 명인들이 같은 무대에서 각기 다른 소리로 동초제 판소리 다섯 바탕을 선보이는 무대는 없었다.

 

아래는 위 기사를 구글 번역이 번역한 영문 기사의 '전문' 입니다.

구글 번역은 이해도를 높이기 위해 노력하고 있으며 영문 번역에 오류가 있음을 전제로 합니다.

Below is the 'full text' of the English article translated by Google Translate.

Google Translate is working hard to improve understanding, and assumes that there are errors in the English translation.

 

Jeongeup Yeonji Art Hall 'New Clown Ga' Hanmadang

The nation's firstOne seat of the five-based pansori performing arts holders of Dongchoje

 

Reporter Lee Yong-chan

 

The first omnibus stage in history will be held at Yeonji Art Hall in Jeongeup, Jeollabuk-do on the 20th of 'New Clown', which is decorated by five masters based on the five pansori backgrounds of Dongchoje.

 

This performance, supported by the city of Jeongeup as a private subsidized project, was hosted by Master Singer Wang Ki-seok, who is from Jeongeup and is currently the director of the National Folk Music Center. Among the master singer's Jeokbyeok song, Military Seoleum~Saetaryeong Rabbit Hwasang~Gogocheonbyun from the Sugung song of Kim So-young, the famous singer Song Jae-young's Shimcheongga, Simcheongga's heartbreaking passages, etc. will be showcased.

 

Kim Cheong-man Myeong-go, holder of the National Intangible Cultural Heritage No. 5 Pansori performing arts, and his disciple, Jeongeupsa (municipal) Gugak Center High Beop Class Professor Park Sang-ju participate as masters.

 

In addition, Jeong Sang-hee, who won the 2018 Imbalul Gugak Festival Presidential Award and the 2021 Namdo Folk Song Competition as a disciple of Kim Myung-shin, and Cho Hee-jeong, a teacher of the Jeonbuk Intangible Cultural Heritage Simcheongga, and Park Hyeon-jeong, Jeong Ho-young, and Yoo Hee-won, who studied intangible cultural heritage in Jeollabuk-do. will be decorated

 

Dongchoje pansori is made by master singer Yeonsu Kim from Jeongeup, who was born in Jeongeup, and learned the sound from Mangap Song, Seongjun Yoo, and Jeongryeol Jeong, who learned the sound from master singer Mansoon Park, one of the eight master singers of the late Joseon Dynasty. It was named 'Dongchoje' after the hoin 'Dongcho'.

 

'Dongchoje' is distinguished from other schools in that it has an accurate editorial and pronunciation, and a variety of panchimsae that fit the editorial.

 

Park Man-soon, who appears in Jeong No-shik's 'The History of Chosun Changgeuk', was raised in the high school Sugyum and was 68 years old.

 

During his lifetime, Park Man-soon was a master singer who shook the world in the three generations of Heon-cheol and Gojong. He was a direct lineage writer who received the advice of Song Hong-rok, and was the leader of the Dongpa. He was an outstanding master of the modern changgeukjo after the eight famous singers that the world talked about.

 

From this point of view, it can be said that Dongcho Kim Yeonsu's name for his pansori as Dongcho(東超) also meant a new Dongpa(東派).

 

However, the current pansori master singers have developed into a high-quality art in the single-road sound road, as the sounds of ancient singers have been heard in good reviews such as Shinwi's 'Gwangeuk Poem' and Jang Ji-wan's 'Gwanghallu Poem' and 'Gwanghallu Band' in the past. Whether or not he came was always incomplete.

 

In particular, since the sound itself, not the appearance of the singer itself, must be sublimated into a high-quality art, it is expected that the judgment on this performance will be different depending on how high-quality the stage of the five artists will be. Expectations for a high-quality sound good in the middle are growing.

 

Meanwhile, 'Dongchoje' is a pansori school created by the late Dongcho Kim Yeonsu (金演洙 = 1907-1974). Through the Dongchojepansori Preservation Association, which was formed in 1997, only among the 17 metropolitan cities in the country, Jeollabuk-do Intangible Cultural Heritage No. 2 Heungboga - Kim Myeongsin, Chunhyangga - Jo Sonyeo, Jeokbyeokga - Seong Junsuk, Sugungga - Kim Soyoung, Shimcheongga - Song Jae-young, master singer, etc. come.

 

However, due to the fact that each area of ​​activity was different and the sounds were also different with the five bases such as Heungbo, Chunhyangga, and Jeokbyeokga, there was no stage where the masters of sound performed five different types of pansori based on Dongchoje on the same stage.

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