▲ 김화숙 & 현대무용단 '사포'의 2022 두 번째 공간탐색 프로젝트인 문화사적 가치와 공간적 의미를 탐색하는 '차마 그곳이 잊힐리야' 춤사위가 오는 15일 근대문화유산 제213호인 전북 정읍 진산동 영모재(永慕齋)에서 펼쳐진다. (정읍 진산동 영모재 솟을대문을 배경으로 촬영한 포스터) © 이용찬 기자 |
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김화숙 & 현대무용단 '사포'의 2022 두 번째 공간탐색 프로젝트 보따리가 오는 15일 근대문화유산 제213호인 전북 정읍 진산동 영모재(永慕齋)에서 열린다.
이날 영모재에서 문화사적 가치와 공간적 의미를 탐색하는 '차마 그곳이 잊힐리야'를 테마로 펼쳐진다.
사포는 이번 '공간탐색' 프로젝트를 통해 과거 영모재에서 길러져 재인과 악공으로 거듭났던 기녀와 악공들 그리고 동학 재인부대 혁명군의 삶과 애환을 사포의 몸짓으로 풀어낼 예정이다.
그러기 위해 프롤로그(prologue)는 다시금 새로울 것도 없다는 것을 의미하듯 '시작도 없고'로 시작해 '사라진 기억ㆍ바람에게 묻는다ㆍ그곳엔 없습니다ㆍ끝도 없는 그곳에'로 대미를 장식한다.
사포의 첫 번째 공간탐색 프로젝트는 지난 2020년 완주군 해월리 '산속 등대' 야외 공간으로 거슬러 올라간다.
그동안 폐허로 남아 있던 폐 제지공장이 2019년 문화와 예술을 밝히는 가족중심형 복합공간으로 재탄생된 '산속 등대'에서 사포가 풀어낸 창작무용 초연 작품은 각별한 의미를 담아내기에 충분했다.
이후 공간탐색 프로젝트를 한층 업그레이드한 '기억 저편_해월리 362'로 앙코르 공연을 펼친 바 있다.
현대무용단 '사포'는 2012년부터 '사포, 말을 걸다 시리즈(1-11)'를 통해 선보였던 공연 역시 전문 공연장이 아닌 도심의 카페ㆍ미술관ㆍ관공서 구청사 또는 사찰 등의 공간에 어울리는 작품들을 선보여 왔으나 코로나19 여파로 상황이 여의치 않았다.
이에 따라, 2020년부터 새로운 문화공간을 찾아 나서는 공간탐색 프로젝트로 춤사위 군무를 펼치기 시작했다.
그렇게 시작된 사포의 두 번째 공간탐색 프로젝트는 그동안 폐허로 버려져 있었지만, 누군가에 의해 새로운 문화공간으로 탄생한 근대문화유산 제213호 '정읍 진산동 영모재'에서 기억의 단편을 춤사위로 풀어내는 시간을 통해 관객들의 마음에 불을 밝힐 것으로 기대를 모으고 있다.
정읍 진산동 영모재는 과거 조선조 말기까지 바로 옆 인근에 천원 역참이 위치해 무속인 집성촌 초입에서 재인ㆍ기녀ㆍ악공들을 길러내던 공간으로 18~19세기 풍류방의 원형을 유일하게 살펴볼 수 있는 장소다.
1970년대 이후 관리인들이 떠나 사실상 폐허로 방치됐으나 정읍 문화재지킴이 삼오기술사 박종근 소장이 2002년 이곳을 발견한 이후 2005년 11월 근대문화유산 제213호로 지정됐다.
또한, 민선 7기 유진섭 정읍시장과 당시 정읍시의회 정상섭(초산ㆍ시기ㆍ상교동) 의원과 6․1 지방선거에서 재선해 제9대 정읍시의회 전반부 부의장인 이상길 의원이 힘을 보태 주차장까지 조성돼 그 어느 때보다 쾌적한 환경으로 탈바꿈됐다.
한편, 정읍 진산동 영모재(永慕齋)는 판소리 '춘향가'에 등장하는 이몽룡이 성춘향을 만나기 위해 찾았던 기방(妓房) 즉, 판소리 사설에 등장하는 모든 벽면의 그림들을 실제로 확인할 수 있는 공간이다.
정읍 영모재의 솟을대문과 본채 내외부의 벽면은 실용회화 민화의 목단ㆍ암수 봉황ㆍ현무ㆍ해태ㆍ어해도ㆍ옥토끼 등을 비롯 고구려 고분벽화에 등장하는 악공이 학의 등에 올라탄 남녀 신선의 모습 등이 표현돼 있다.
또, 연화문 연꽃이 본채 사방의 활주 기둥으로 추녀 끝을 받치고 있어, 19세기 동학농민혁명 이후 신분제가 철폐되며 '사람이 하늘(人乃天)'임을 천명했던 동학의 진정한 '화합과 상생' 의미도 유일하게 엿볼 수 있다.
☞ 아래는 위 기사를 구글 번역이 번역한 영문 기사의 '전문' 입니다.
구글 번역은 이해도를 높이기 위해 노력하고 있으며 영문 번역에 오류가 있음을 전제로 합니다.
【Below is the 'full text' of the English article translated by Google Translate.
Google Translate is working hard to improve understanding, and assumes that there are errors in the English translation.】
Contemporary Dance Company 'Sappho'… 2022 Second Space Exploration
At 4 p.m. on the 15th at 'Youngmojae, Jinsan-dong, Jeongeup, Modern Cultural Heritage No. 213'
Reporter Lee Yong-chan
Hwasuk Kim & Contemporary Dance Company 'Sappo''s 2022 second space exploration project will be held on the 15th at Yeongmojae, Jinsan-dong, Jeongeup, Jeollabuk-do, a modern cultural heritage number 213.
On this day, Yeongmojae takes place under the theme of 'Maybe that place will be forgotten', which explores cultural historical values and spatial meanings.
Through this 'Space Exploration' project, Sappho plans to unravel the life and sufferings of the prostitutes and musicians who were raised in Yeongmojae in the past and reborn as jaein and musicians, and the revolutionary army of the Donghak Jaein unit through her gestures.
To that end, the prologue starts with 'without a beginning', as if it means that there is nothing new again, and ends with 'the lost memory, ask the wind, there is not, there is no end'.
Sapo's first space exploration project dates back to the outdoor space of 'Lighthouse in the Mountain' in Haewol-ri, Wanju-gun, in 2020.
Sappho's creative dance premiere at the 'Lighthouse in the Mountains', where an abandoned paper mill that had been left in ruins was reborn as a family-oriented complex to illuminate culture and art in 2019, was enough to convey a special meaning.
Since then, he has performed an encore performance with 'Beyond Memory_Haewolli 362', an upgraded space exploration project.
The modern dance company 'Sappo', which has been performing through 'Sappo, Talk to You Series(1-11)' since 2012, is also not a professional performance venue, but presents works suitable for spaces such as cafes, art galleries, government offices, ward offices or temples in the city. However, things were not going well due to the COVID-19 pandemic.
Accordingly, since 2020, it has been conducting a group dance as a space exploration project to find a new cultural space.
The second space exploration project of Sapo, which started in this way, has been abandoned in ruins, but in Modern Cultural Heritage No. 213 'Jeongeup Jinsan-dong Yeongmojae', which was created as a new cultural space by someone, through the time of unraveling fragments of memories through dance, the audience I am looking forward to igniting the light in my heart.
Yeongmojae, Jinsan-dong, Jeongeup, was the only place where you can see the original form of a Pungryubang in the 18th and 19th centuries as a place where the Cheoncheon Station was located nearby until the end of the Joseon Dynasty, and where shamans, courtesans, and musicians were raised.
Since the 1970s, the custodians left and it was left in de facto ruins, but in November 2005, it was designated as Modern Cultural Heritage No.
In addition, Jeongeup Mayor Yoo Jin-seop in the 7th popular election, Jeong Sang-seop(Chosan, Sigi, Sanggyo-dong), and then Jeongeup City Council member Sang-seop Sang (Chosan, Sigi, Sanggyo-dong), and Rep. It has been transformed into a more comfortable environment than ever before.
On the other hand, Yeongmojae(永慕齋) in Jinsan-dong, Jeongeup is a space where you can actually check all the paintings on the walls appearing in the Pansori editorial, that is, the kibang that Mongryong Lee, who appears in the pansori 'Chunhyangga', went to meet Seongchunhyang.
On the walls of Yeongmojae, Jeongeup, the inner and outer walls of the main building, there are practical paintings and folk paintings such as Mokdan, Amsu Phoenix, Hyeonmu, Haetae, Eohaedo, and Jade Rabbit, as well as the appearance of male and female gods riding on cranes and the musicians appearing in Goguryeo tomb murals. it's done
In addition, the lotus flowers of the lotus gate are supported by sliding pillars on all sides of the main building, so the true meaning of 'harmony and coexistence' of Donghak, which declared that the class system was abolished after the Donghak Peasant Revolution in the 19th century, and that 'people are heaven (human beings)' The only glimpse.